حقیقت داشتن جادو و تأثیرات آن

برای بسیاری از مردم عادی این سئوال مطرح میشود که آیا واقعاً جادو یا همان سحر تا چه میزان واقعیت دارد و آیا فن تردستی همان جادو گری است یا خیر؟

جواب این سئوال بس واضح است تردستی غیر از جادوگری است و اصلاً چیزی جز روش فریبکاری نیست لکن جادوگری نوعی علم مجزا و موثر و برگرفته از قوای نامرعی است که خداوند متعال در ماوراء طبیعت عیان آنرا خلق نموده و این امر را در سوره بقره آیه 102 متذکر و بیان نموده است که با جادو میتوانند باعث جدایی و طلاق زن و شوهرازهم بشوند و آن هم زن و شوهری که از لحاظ علاقه همانند یک روح در دو جسد به هم علاقه داشته اند لذا حکم حرام بودن را در آیه متذکر میشود و در آخر آیه آمده است که آنچه پیش می آید جز به اراده و اذن خداوند نیست یعنی اگر شخصی چنین کار جدایی انجام داد نگویید که فلان جادوگر توانایی خدایی نعوذ بالله دارد بلکه این خواست خداوند است که چنین قدرتی موجود باشد و امتحان مردمان است و ما نباید از آن استفاده کنیم و باید بدانیم که تأثیر جادو و چشم بد ربطی به اینکه چون ما مومن هستیم ندارد بلکه یک نیرو و قوای طبیعی است که تأثیر آن همانند تأثیر سوزاندن آتش است و حتی پیامبر(ص)نزدیک بود که با چشم بد (1)و یا جادو ضرر ببیند و خداوند هر دو داستان را بوسیله آیه در قرآن برایمان متذکر شده است و اینجانب چون مبحث حقیقت جادو است داستان جادو شدن پیامبر(ص)را که توسط لبید بن الاعصم یهودی را که خواست ایشان (ص) را ضرر برساند نقل میکنم

در روایت ابن عباس است که رسول الله را بیماری شدیدی در شهر مدینه عارض شد و در حالی که بین حالت خواب و بیداری بودند در همان حالت دو فرشته را دیدند که یکی بر بالای سر مبارک و یکی پیش پای او ایستاده بود و آنکه در پیش پای ایشان (ص) است به آن فرشته که بالای سر ایشان (ص) است میگوید او را یعنی پیامبر(ص) را جادو کرده اند فرشته ایی که بالای سر مبارک پیامبر(ص) ایستاده بود می پرسد چه کسی او را جادو کرده؟فرشته پایین پای پیامبر(ص) گفت لبید بن اعصم یهودی. باز آنکه بالای سر مبارک بود پرسید کجا جادویش کرده؟باز آنکه پایین پای مبارک(ص)ایستاده بود گفت درون چاهی در زیر یک سنگ فلان جا و مکان.پس پیامبر(ص) بیدار میشوند و کلام آن دو فرشته را به خاطر میسپارند و حضرت امر مومنان علی(ع)و عمار(ره) را با جمعی از صحابه بسوی آن چاه که به نام (کملی یا همان چاه ذروان)است فرستاده و آب آن چاه را خالی نموده به آن سنگ میرسند و چون سنگ را وارانه مینماید آن جادو را یافته و در آن جادو یازده عدد گره زده بود و اصحاب آن را میسوزانند و در آن حال خداوند متعال سوره فلق و سوره ناس را بر پیامبر نازل نمود و پیامبر(ص) به برکت این سوره ها و باطل شدن جادو صحت کامل یافتند و این دو سوره یازده ایه دارد به تعداد گره های آن جادو(2)

نکته: جادو انواع بسیار گوناگونی دارد و ضررهای متفاوتی اعم از جدایی و تفرقه نعوذ بالله که در قرآن بیان شده است و همچنین تا بیماری و بستن مردم و رزق مردمان و غیره که تماماً حرام هستند و هم  آنکه درست میکند و هم آنکه از آن استفاده میکند در جهنم و محشور شدن آنها با شیاطین است

شیخ سعید مزرعه

کلیات استخارات ج 1 ص 37

____________________________________________________________________________________

1) به تفسیر آیات 51_52 از سوره قلم رجوع کنید

2)علامه زکریا بن محمد قزوینی،عجائب المخلوقات و غرائب المجودات ص 133