نحس بودن بعضي از محل سکونت ها،مکانها و همسر و وسيله نقليه
روايت صحيح از پيامبر(ص) و امام صادق(ع)است که فرموده اند :
نامبارکي و نحس بودن ميتواند در سه چيز باشد: در منزل(و يا محل کسب)و زن(کلاً همسر) و اسب(کلاً مرکب)(1). حديث امام صادق(ع)عبارت مرکب را دابة ذکر نموده اند(2)
توضيح: اولاً مخاطب پيامبر(ص)بقطع و يقين آقا بوده است زيرا استعمال کلمه اسب بدليل اشکال شرعي سوار شدن خانمها بر اسب بيانگر آن است به خصوص آنکه در آن زمان با اهميت ترين اشيا اين سه چيز بوده اند
دوم: در خصوص نحوست موجود در منزل اين امر به غير از منحوس بودن همسايگان و منطقه مسکوني است زيرا در اکثر موارد منطقه و همسايگان خوب هستند اگر چه مبارک بودن مکان در يک منطقه نامناسب و همسايه هاي بد سيرت نيز ميتواند موجود باشد و کليه مبحث به زمان ساخت آن مکان باز ميگردد لذا من يک داستان و حکايت تاريخي از قصر الاماره کوفه که مشهور اهل تاريخ است را نقل ميکنم
قصر الاماره شهر کوفه به سال 17 هجري قمري به دستور سعد ابن ابي وقاص در عراق ساخته شد اين ساختمان و بنا به سال 72 هجري قمري به دستور خليفه وقت عبدالملک اين مروان(65_86 هجري قمري)تخريب و ويران شد و اما خود قصر در زمان خودش شاهد حوادث مهم تاريخي بوده که به ترتيب آنها را ذکر ميکنيم و همين حوادث موجب شدند تا عبدالملک از شدت ترس از منحوس بودن قصر دستور تخريبش را صادر کند
در کتب تاريخ آمده است که وقتي عبدالملک ابن مروان در سال 72 هجري توانست بر مصعب ابن زبير پيروز شود و وارد قصر کوفه شد و بر تخت آن نشست و سر بريده شده مصعب را جلوي او قرار دادند در آن لحظه متصدي قصر که نامش عبدالملک بن عمير بود شاهد و نظاره گر اين امر بود لذا ناخود آگاه  لب به سخن گشود و به عبدالملک ابن مروان گفت اي امير بدان که من قبل از اين لحظه چند بار شاهد يک شبيه چنين منظره اي در همين مکان بوده ام و اول آنها اين است که شبيه همين جلوس شما را عبيد الله بن زياد نشسته بود و سر بريده و مبارک حضرت سيد الشهدا اباعبدالله)حسين(ع)(61 هـ ق)را جلوي او قرار دادند سپس مدتي نگذشت و مختار ابن عبيد(ثقفي)بر تخت نشست و سر بريده شده عبيدالله ابن زياد(66 هـ ق) را در همين مکان جلوي او قرار دادند و من نيز شاهد بودم و باز مدتي نگذشت و مصعب ابن زبير بر تخت نشست و سر بريده شده مختار ابن عبيد(67 هـ ق)را جلوي او قرار دادند و من نيز نظاره گر بودم و حال با شما هستم و سر بريده مصعب ابن زبير(72 هـ ق)جلوي شماست و من براي عاقبت شما ترسناک هستم و شما را بر حذر ميکنم پس چنان ترس و لرزه بر اندام عبد الملک افتاد که چون برق از تخت برخاست و دستور تخريب آنرا داد(3)
سوم: نحوست زن ميتواند در چندين مورد باشد مثلاً زبان بدي داشته باشد يا بخيل و بد غذا باشد يا چشم شوري داشته باشد و غيره.اگر چه گاه مردها از زن بدتر هستند و لذا در قرآن کريم است که به مثال زن نحس حضرت لوط و نوح عليهم السلام اشاره شده و به مرد نحس که فرعون باشد و همسر او آسيه بنت مزاحم اشاره دارد(4)پس در روايت پيامبر(ص)و امام صادق(ع)مخاطب آنان مرد بوده است و لذا جواب بر اساس آن داده شده است خصوص آنکه از خود کتب تاريخ نقل است که در زمان پيامبر(ص)هرگاه مسي از اهل مدينه صاحب مولودي جديد ميشد او را به نزد پيامبر(ص)مي آوردند تا براي او دعا نمايد پس روزي مروان ابن حکم ( تولد 2هـ  وفات 65هـ قمري)را به نزد او آوردند و فرمود مارمولک پسر مارمولک ملعون پسر ملعون(5)
چهارم :‌ در آن زمان آقايان براي تنقل و مسافرت از اسب يا شتر و غيره استفاده ميکردند و لذا مرکب بطور کلي محسوب ميشده و امروزه ماشينها و خودروها جاي آنرا گرفته و اگر در وسيله نقليه نحوستي باشد به چند دليل است يکي تاريخ ساخت آن و يا تاريخ تحويل و قولنامه آن و چند موارد ديگرولي اکثر نحوستها در دو مورد اوليه بوده است و اينجانب طي سالها بر اساس آماري که گرفتم و بر اشخاص مختلف حادث شده بود ديدم که اکثراً همين دو مورد بوده اند و الله شاهد علي ما اقول و شما نيز ميتوانيد از کساني که زياد خودرو تعويض ميکنند مسأله را جويا شويد
نتيجه مهم : پيامبر(ص) و ائمه طاهرين(ع) جهت بيان اهميت موضوع و علاج قطعي آن راه حل هايي داده اند مثلاً در خصوص ساخمان سازي در کدامين ماه قمري و چه روز هفته شروع کنند و يا مثلاً ماه در برج عقرب نباشد که البته شامل ازدواج و تحويل گرفتن وسيله نقليه و غيره از جمله کشتيها و سفينه ها و هواپيماها مي شود البته اينجانب بر اساس آمار گيري که انجام داده ام به لطف منان توانستم صحت صد در صد اين روايات را احراز نموده و ثابت نمايم که عمل به آنان موجب علاج واقعي است لذا در توضيح اهميت رعايت روايات علاجي گويم که علاوه بر مردم عادي بايد حاکمان جديد و وزراي آنان همچون گذشتگان در هنگام ساختمان سازي و غيره از منجمان کار آزموده و مجرب در احکام نجوم استفاده نمايند يعني اشخاصي همچون شيخ بهايي(ره) و من داستان ساخت شهر بغداد و قاهره و چند مثال ديگر را آورده ام باشد که مفيد آيندگان قرار گيرد و باعث نجات مومنان شود.آمين
                                                                                                  نويسنده: شيخ سعيد مزرعه،کتاب کليات استخارات ، جلد اول ص 44
___________________________________________________________________________________________________
1)قال نبي(ص): الشؤم في ثلاث، المرأة و الفرس و الدابة_ الشؤم في الدار و المرأة و الفرس_ شوکاني نيل الاوطار ج 7 ص 273 صحيح بخاري ج 7 ص 31
2) عن الصادق(ع): الشؤم في ثلاث، في المرأة و الداية و الدار_ کليني_ کافي ج 5 ص 568
3)کمال الدين الدميري_حياة الحيوان الکبري ج اول ص 93
4)سوره تحريم آيات 10 و 11 و 12 رجوع شود
5)روي حاکم في کتاب الفتن و الملاحم من المستدرک عن عبدالرحمن بن عوف(رض)عنه قال: کان لا يولد لاحد مولود الا أتي به رسول الله(ص)فيد عوله فأدخل عليه مروان بن الحکم فقال: هو الوزغ ابن الوزغ الملعون ابن الملعون _ کمال الدين الدميري _ حياة حيوان الکبري ج اول ص 89