ب : ابن اثیر در کتاب تاریخ کامل در ذکر حوادث سال چهارصد
و هشتاد و نه هجری قمری ( 474 شمسی – 1095 م )
. میگوید که در آن سال شش ستاره که عبارتند از خورشید و
ماه و مشتری و زهره و مریخ وعطارد در برج حوت مجتمع بودند
. و منجمان وقت حکم بر حدوث طوفان نمودند ( 1 ) » و تا
حدودی آن طوفان را بس بزرگ دانستند که شبیه به طوفان حضرت
نوح ( ع ) تصور کردند . و این امر در بین مردم پخش شد . پس
خلیفه وقت مستظهر بالله ( خلافت 487 – 511 ه ) منجم وقت
بغداد را که ابن عیسون بود حاضر نموده پاسخ مساله را
خواستار شد . پس ( ابن عیسون ) گفت : در زمان طوفان حضرت
نوح علیه السلام هفت ستاره در برج حوت جمع شده بودند » اما
حالا فقط شش ستاره در برج حوت موجود است و ستاره زحل جزو
آنها نیست . پس چنانچه زحل با آنان می بود همانا طوفانی
همچون طوفان حضرت نوح علیه السلام حادث می شد . لکن من می
گویم که شهری بزرگ یا دیاری پر جمعیت باید بر آنان این
طوفان حادث شود . پس خلیفه بر بغداد که در آن زمان جمعیتی
بسیار داشت بترسید » و دستور داد تا سدها و هر آنچه را که
احتمال غرق و یا شکستن بر آن می رفت را محکم نمودند . پس
از قضا و قدر الهی حجاج در آن سال در وادی میقات در نخله
جمع شده بودند و ناگاه سیلی عظیم بر آنان آمد و خیلی ها را
با خود غرق نمود و هر آنچه از حیوانات و متاع همراه داشتند
نابود ساخت و تنها تعدادی اندک توانستند جان خود را نجات
دهند . پس خلیفه بدلیل نجات مردم در بغداد توسط محاسبه ابن
عیسون او را خلعت و پاداشی بزرگ داد ( 2 ) . ترجمه – سعید
مزرعه .
1 - توضیح اینکه چرا منجمان حکم بر سیل و طوفان نمودند »
بدلیل بودن سیارات در برج حوت است که از جمله بروج آبی است
. صورت گرفته و اگر که سیارات در برج خاکی جمع می شدند پس
حکم بر زلزله می کردند و اگر در یکی از بروج هوائی جمع می
شدند پس حکم بر بادهای مهلک می کردند – سعید مزرعه .
2 – علی بن ابی الکرم المعروف ب ابن الاثیر – تاریخ الکامل
- ج 10 ص 107 چاپ اول 1301 ه – مصر .